vrijdag 9 juli 2010

#21 Aquabrowser, Worldcat, My Discoveries en wat dies meer zij

Worldcat is weer zo'n toepassing waar je op dingen kunt stuiten die je interesse hebben en waarvan je niet wist dat ze bestonden. Zo vond ik een artikel over Gram Parsons, één van mijn muzikale helden, geschreven door Keith Richards (Gram Parsons trok ten tijde van Exile on Main Street veel met de Stones op en was verantwoordelijk voor de country-invloeden op dat album. Vooral Keith stond daar open voor - maar dit terzijde) en verkrijgbaar in de OBA. Zouden we het nog meemaken dat álle bibliotheken wereldwijd aan zoiets meewerken? De long tail wordt zo steeds langer!

Met onze Webbrowser heb ik redelijjk wat ervaring, ik was een van degenen die in de testfase moest kijken hoe het zoekproces verliep, m.n. op het gebied van muziekmaterialen. Ben nu aan de slag gegaan met My Discoveries in de webbrowser van de OBA. Inderdaad als dit eens gelinkt kan worden aan Librarything dan wordt het nog leuker allemaal! Zie ook wat Edwin Mijnsbergen hierover schreef.
En hopen dat onze eigen bibliotheek snel met My Discoveries aan de slag gaat!

Tot slot een videootje van Gram Parsons met één van mijn alltime favoriete nummers:




PS. nog een kleine aanvulling, want ik heb ook op de Aquabrowser voor N- en Z-Holland gekeken en het grappige is dat je hier artikelen kunt inzien en uitprinten die bij de OBA alleen voor klanten te raadplegen zijn.

1 opmerking:

  1. Die laatste is wel uit te leggen, want je hebt ws. in de bibliotheek zitten kijken? Er zijn verschillende Aquabrowsers zoals je gezien hebt en die filteren datgene wat je kunt zien aan de hand van het ip-adres. Zeg maar het identificatienummer van je computernetwerk. Kijk je thuis naar de Noord-Hollandse Aquabrowser, dan zul je de artikelen niet kunnen lezen, in de bibliotheek wel. Kijk je in de OBA dan kun je de artikelen in hun Aqubrowser wel zien, maar buiten de OBA niet etc...

    BeantwoordenVerwijderen