donderdag 1 juli 2010

#18, Librarything


Librarything, ik denk zo op het eerste gezicht dat je als bibliotheek daar zeker aan mee moet doen, vooral omdat klanten dan hun mening kwijt kunnen over je collectie en er zo ook meer bij betrokken worden, er zijn alleen nog maar heel weinig Nederlandse bibliotheken die meedoen en geen openbare bibliotheken voor zover ik dat kon zien.
Ik ben zelf begonnen mijn collectie privédetectives en hardboiled en noir literatuur in te voeren. Ik weet nog niet of ik daarmee doorga, want het is wel een heidense klus, maar het is denk ik wel een manier om titels en auteurs op het spoor te komen die ik nog niet ken, ik vind het nu heerlijk om tweedehands boekwinkels af te struinen, heb op die manier al heet wat leuke dingen gevonden. Als ik er privé mee doorga, dan ga ik na de detectives misschien mijn Russische literatuurcollectie invoeren.
Wat ik tot nu toe gevolgd heb aan gesprekken die omtrent mijn boekenlijstje gevoerd zijn daar kan ik niet bijster enthousiast zijn, de discussies zijn vaak lang maar gaan lang niet altijd over dat ene boek, het wordt dan hooguit genoemd ergens tijdens de discussie.
Erg populair zijn mijn boeken niet geloof ik met gemiddeld zo'n 149 leden per boek (maar wat is eigenlijk het criterium voor populair?) Nou ja, misschien is mijn onderwerp wel erg "nichey" :->, maar who cares?

2 opmerkingen:

  1. Maar daar is nou het internet een uitstekend medium voor. Mensen verzamelen rond jouw "niche". Daar waar je in het "offline leven" niet zo snel iemand tegen zult komen die dezelfde niche leuk vindt, daar heb je op internet een veel grotere kans om gelijkgestemden te ontmoeten.
    Misschien heb je wel eens gehoord van het boek "The long tail" van Chris Anderson. Hij introduceerde dit begrip in 2004 en beschrijft dit niche-principe. Je hebt een grotere markt door internet, waardoor niches (in de winkel worden dat de winkeldochters) toch verkocht gaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ken de "lange staart" & ben het ook wel met je eens

    BeantwoordenVerwijderen