vrijdag 16 juli 2010

#22 Bibliotheek 2.0 & Ning en VAKANTIE


Ik heb een aantal artikelen gelezen en als er een ding [sic] duidelijk is dan is het dat we als bibliotheken hoe dan ook op dit pad moeten doorgaan. Wat ik goed vond in het interview met de dame uit Vlissingen is dat ze aangepaste versies van 23 dingen aan groepen klanten willen aanbieden. Je zult toch moeten zorgen dat mensen die wb. deze ontwikkelingen uit de boot dreigen te vallen ook mee kunnen komen. En er zal wellicht in een deel van de bibliotheken een cultuuromslag moeten volgen, ik las dat we als bibliotheken trendsetters moeten gaan worden, terwijl ik nu denk dat een deel van onze clientèle beter thuis is op het gebied van sociale netwerken en wat dies meer zij dan wij.
En klantgericht betekent dan ook de bereidheid de klant horen en mee laten participeren in een groot deel van wat je als bibliotheek doet. Het levert natuurlijk ook fantastische kansen op, komen we eindelijk te weten wat onze klanten echt willen.
Daarnaast samenwerking met andere instanties en bibliotheken aan de ene kant, maar ook keuzes wat in lokale omstandigheden het meest gewenst is, ik kan me zomaar voorstellen dat sommige toepassingen op de ene plek beter werken en meer aanslaan dan elders. (denk aan bevolkingssamenstelling, verschil grote stad - platteland, etc.)
En dan Ning, wellicht heel handig om met collega's uit de bibliotheekwereld ideeën e.d. uit te wisselen. Ik ben (was) ook aangemeld bij onze lokale Ning-variant, al ben ik daar ondertussen mijn inloggegevens van vergeten, wat aantoont hoeveel gebruik ik er van maak. Dat deed ik dus niet, dat komt omdat ik niet zo'n shareaholic ben, om maar eens een term te gebruiken die ik in een mailtje tegenkwam.
Dat is ook een beetje een punt waar ik in ding 23 nog uitgebreider op wil terugkomen, van veel van wat ik tegengekomen ben vind ik dat je daar als bibliotheek mee aan de slag moet, privé betwijfel ik of ik er veel mee zal doen. Ben wel van plan om door te gaan voorlopig, misschien dat ik van sommige dingen privé ook nog het nut ga inzien, maar daar ga ik in de evaluatie in ding 23 verder op in.
Dat wordt wel na mijn vakantie, vandaag is mijn laatste werkdag, ik laat de boel ff rustig bezinken. Na de vakantie wil ik ook tijd besteden aan het extra ding over Podcast, daar ben ik door tijdgebrek nog niet aan toegekomen.
Sharing uit vervlogen tijden maar wél een tijd dat we in ieder geval nog 15e werden op het songfestival en wel 25 punten kregen!:



Ik weet niet of ik in de vakantie nog ga bloggen, maar wie weet ...
En anders tot over 4 weken, joepie!!!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Razende Roeltje,
    'samen door het lint gaan, samen uit je bol....'wat een geweldige tekst. Hendrikje Sniksma en ik hebben bedacht om als evaluatie van 23 Dingen een 23Dingensong te maken. Misschien levert het ons bonuspunten op. Doe je mee? Kan je vast wel aan na 4 weken vakantie!
    Groet 1000dingendoekje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven Roel. We moeten echt aan de slag willen we nog relevantie houden.

    Het toekomstbeeld van jullie MT is ook grotendeels doorspekt met hetgeen de SB Haarlem digitaal moet gaan betekenen.

    Alleen als je van nature geen deler bent, hoe komt dat dan in je systeem? Daar ligt denk ik voor jou en veel van jouw vakgenoten de uitdaging. Want web 2.0 is gewoon hard werken, er moet tijd voor vrijgemaakt worden en het moet prioriteit krijgen. Anders zakt het gauw weg in het moeras van goede bedoelingen. Hoe zie jij dat gerealiseerd worden?

    BeantwoordenVerwijderen